Hogyan működik a keresőoptimalizálás?
A Google első oldalán való megjelenés nagyon fontos egy vállalkozás számára, hiszen így találják meg legkönnyebben a vásárlói. A Google böngészőjében történő keresések 50%-a vásárlással végződik, tehát a vásárlók a Google-ben informálódnak. Így rendkívül fontos, hogy weboldala megtalálható legyen a Google első oldalán, és ennek is leginkább a tetején.
De mitől függ, hogy egy weboldal megtalálható-e a Google-ben vagy sem?
A Google kereső első oldalán 10 hely van. Ebbe a 10 pozícióba lehet bekerülni egy weboldallal. Az, hogy ez mennyi idő és munka, attól függ, hogy hányan szeretnének odakerülni. Ha egy kulcsszóra, tegyük fel, van 100 vállalkozás, amik szeretnének a Google első helyére felkerülni, akkor sokkal nehezebb és komolyabb munka lesz, mintha ugyanerre a kulcsszóra csak 10 cég lenne. Hiszen akkor mind a 10 elférne az első oldalon. Éppen ezért folyamatos a harc az első oldalért és a top 3 helyezésért. Fontos kiemelni, hogy az első 3 helyezés viszi el a kattintások közel felét, majd a maradék oszlik meg a többi weboldal között. Így az sem elhanyagolható, hogy az első oldalon hol helyezkedik el honlapunk.
A keresőoptimalizálásról
Ahhoz, hogy weboldalunk megtalálható legyen mindenki számára, keresőoptimalizálni kell. Ahogy a nevében is benne van, ez egy optimalizálás, tehát folyamatosan kell a weboldalunkat kezelni annak érdekében, hogy egyre feljebb kerüljön a találati listán.
Hogyan működik a keresőoptimalizálás?
A keresőoptimalizálás, azaz a SEO (Search Engine Optimization) 3 fő részből áll, és ennek a 3 fő résznek kell összhangban lennie:
A weboldal felépítése
A weboldal tartalma
Linképítés
A weboldal felépítése
Ahhoz, hogy sikereket érjünk el a Google-ben, weboldalunkat alapjaiban véve keresőoptimalizáltan kell elkészíteni. Ez azt jelenti, hogy a fejlesztés során betartunk minden olyan szabályt, amelyet a Google elvár. Technikailag megfelelően kell elkészíteni a weboldalt, hogy minden irányelvnek megfeleljen. Fontos, hogy hogyan van megírva a kódja a weboldalnak, mennyire árulja el a Google számára, hogy miről szól. Hogy milyen a weboldal menü struktúrája, milyen a weboldal URL hálózata. Milyen gyors maga az oldal, hogy mobiloptimalizált-e és még az is, hogy mennyire felhasználóbarát. (Nem pusztán mobilon, de asztali gépen is.)
A weboldal tartalma
Ha weboldalunk technikailag minden irányelvnek megfelel, akkor a következő feladat, hogy a weboldalunk tartalma megfelelő legyen és megfelelően legyen kialakítva. A Google robotokat használ weboldalak feltérképezésére, és így állapítja meg, hogy azok miről szólnak. Ez a robot számtalan pontot néz egy weboldalon, és ha nem találja azt, amit keres, akkor nem leszünk jó pozícióban a keresőben. Külön vizsgálja, hogy hányszor szerepel a kulcsszó az adott oldalon, hogy hogyan épült fel a cikk, milyen linkek vannak, hogy mennyire következetes az oldal felépítése. Hogy hogyan jelennek meg a képek, hogy egyáltalán mennyire hasznos az a tartalom a kulcsszavunk alapján. Ezek nem azt jelentik, hogy több ezer cikket kell megjeleníteni a weboldalon, szó sincs róla. Az a lényeg, hogy a weboldal tartalmát úgy kell kialakítanunk, hogy az a lehető legtöbb információt átadja a Google robotjának.
Linképítés
Ha az első két dologgal rendben vagyunk, és a weboldalunk felépítése, tartalma is megfelelő, akkor a Google meg tudja állapítani, hogy miről szól weboldalunk. Tehát hogy az mennyire hasznos azok számára, akik az adott témában keresnek. Azonban az első oldalon valószínűleg a legtöbb weboldal tulajdonosa (vagy annak SEO szakembere) ezt az előbbi kettő pontot megfelelően be is állította. Ahhoz, hogy weboldalunkkal további javulást érjünk el helyezésben, linképítésre is szükségünk lesz. De mi az a linképítés? Erről akkor beszélünk, ha más weboldalakról valamilyen link mutat a saját weboldalunkra. Óvatosan kell bánni ezzel, mert a Google nagyon szigorúan bünteti a valótlan és mesterségesen generált linkeket! Esetenként ki is zárhatja a honlapot a keresőből és többet nem lesz megtalálható. A linképítés egy hosszabb folyamat és a lényege a folytonosság. Ezzel a Google számára az válik láthatóvá, hogy a weboldalunk népszerű, hiszen más oldalakon is hivatkoznak rá, azaz „beszélnek róla”.
A keresőoptimalizálás ideje
A siker több tényezőtől függ, ilyen lehet például, hogy ha egy teljesen új weboldalt szeretnénk optimalizálni. Ebben az esetben több időre lesz szükség mire eredménye lesz a keresőoptimalizálásnak a már említett versenytől függően. Attól, hogy milyen keresőoptimalizálást végzünk a weboldalon, 6, de akár 12 hónap is eltelhet, mire látható eredménye lesz. Ha azonban a weboldal „atommag értékesítéssel” foglalkozik, akkor lehet, hogy pár héten belül az első oldalon lesz, hiszen nincsen kivel versenyeznie. Azt akarom ezzel mondani, hogy minél nagyobb a verseny egy adott kulcsszóra, annál tovább tart a keresőoptimalizálás. Valamint ahhoz, hogy meg is tartsuk az első oldali eredményeinket, folyamatosan kell végezni a SEO-t, mert a konkurencia újra elénk törhet. Ha azonban már több éves weboldalunk van és van múltja, akkor előrébb vagyunk, hiszen a Google számára ez is egy bizalmi tényező. Ez segíti a munkát, bár önmagában kevésnek bizonyulhat, de mindenképpen pluszt jelent.
Tévhitek a keresőoptimalizálással kapcsolatban
Bullshit #1
“Egyszeri keresőoptimalizálás vagy a weboldalt úgy készítik el, hogy az keresőoptimalizált.”
Nem létezik olyan, hogy egyszeri keresőoptimalizálás. Ez egy folyamatos munka, ugyanúgy, ahogy a fogyókúra is. Hiába megyek le egyszer futni, attól még nem fogok 10 kilót fogyni. A SEO egy hosszabb távú folyamat, melynek eredménye a munka minőségétől és az adott kulcsszó versenyétől függ.
Bullshit #2
“Elég csak a weboldal és a tartalom, majd az magától feljön az első oldalra.“
A tartalom és a weboldal nagyon fontos, de önmagában kevés. Ha nem tudunk minőségi linkeket építeni a weboldalunkra, akkor a SEO nem fog működni.
Szóval, ha szeretnénk weboldalunkkal a Google első helyére kerülni, akkor azzal számolni kell, hogy ez minőségi munkát igényel,. Nem egyik napról a másikra lesz eredménye. Viszont ha már a Google első oldalán vagyunk, akkor bezsebelhetjük az „ingyen” látogatók biztosította plusz profitot. Mivel nem egyszerű ez a folyamat, így a keresőoptimalizálással komoly verseny előnyt szerezhet és biztosíthatja vállalkozásának sikerét.