Bevezető
A motor működését a computer (ECU) vezérli, a motortérben levő jeladóktól beérkező információk alapján. Az összes jeladó adata az ECU-hoz fut be, során az autó computerében lévő vezérlőchipet programozzuk át a jobb hatásfok, az optimális működés és a fogyasztáscsökkentés érdekében.
Az értékek módosításánál számunkra a motor tartóssága elsődleges szempont, a paraméterek beszabályozása minden esetben a biztonságos határértéken belül történik –
Értékek
Nem feltöltős (szívó) benzines motoroknál 10-12% teljesítménynövekedés érhető el. A forgatónyomatéknövekedés 10-15% közötti. Feltöltős (turbós vagy kompresszoros) motoroknál 20-30%-os a teljesítménynövekedés, egyes típusoknál 40% is elérhető. A forgatónyomatéknövekedés 20-40% közötti. A fogyasztáscsökkentés mértéke autótípustól és a motor állapotától függően 5-15%. Lényeges hogy a nagyobb forgatónyomaték már kis motorfordulaton is rendelkezésünkre áll, így autónk a teljes fordulatszámtartományban dinamikusabban fog gyorsulni a motoroptimalizálás után. Újra átélhetjük a vezetés élményét a saját autónkban, mindenféle mechanikai átalakítás nélkül. Ha a későbbiekben, pl. autónk eladása során, az új tulajdonos a gyári beállításokat szeretné a motorhoz, az eredeti állapotot minden esetben díjmentesen visszaállítjuk.
Különbségek
A mai autók sorozatgyártásban készülnek, a motorok alkatrészeit előre megadott tűréshatárok között gyártják. Ez azt eredményezi, hogy az ezekből az alkatrészekből összeszerelt motorokból nem találunk két egyformát. A különbség, teljesítményleadás szempontjából, két azonos típusú motornál akár az 5-10%-ot is elérheti. A gyártók mindig a termelés szempontjából gazdaságosabb megoldást választják. Így fordulhat elő, hogy azonos típusú, de mégsem teljesen egyforma motorok, ugyanazt a vezérlőprogramot kapják. A sok tűréshatár miatt minden autó rendelkezik kiaknázatlan tartalékokkal, amit a motor optimalizálásával tudunk kihasználni.
Működése
A vezérlőprogram az autó computerében (ECU: angol rövidítés, Elecronic Control Unit) található egy adattárolóban. A egyedi beállításokat tesz lehetővé minden egyes autóhoz, így optimalizálhatjuk a motor működését, ami jobb hatásfokot és gazdaságosabb üzemeltetést, normál üzemmód mellett fogyasztáscsökkenést eredményez. A motortérben található érzékelők, jeladók adatai mind az ECU-hoz jutnak el. Ennek alapján végbe megy az értékelés és a parancskiadás. Pl. mennyi üzemanyagra van szükség az adott pillanatban, mekkora legyen az előgyújtás, turbónyomás stb. Chiptuning során ezeknek a motorfunkcióhoz tartozó paramétereknek az értékein módosítunk egymással összhangban típusspecifikusan a gyári határértékek között, akár a fogyasztás csökkentés akár a maximális teljesítmény elérése a cél. A különböző paraméterek beszabályozása fordulatszám és terhelés függvényében történik.